Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤ' ΌΝΟΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ
Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤ' ΌΝΟΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ
Δεν αγαπώ ούτε τον πλησίον μου. Εάν αγαπούσα τον πλησίον μου, θα ήτο
δυνατόν να σκεφθώ και να αποφασίσω να δώσω και την ζωήν μου γι' αυτόν,
εάν θα υπήρχε ανάγκη. Όχι, όμως, αυτό μόνον δεν κάνω, αλλ' ούτε και την
παραμικρή θυσία είμαι διατεθειμένος να υποστώ γι' αυτόν. Εάν αγαπούσα
τον πλησίον μου, σύμφωνα με την εντολήν του Ευαγγελίου, οι λύπες του θα
ήσαν και δικές μου λύπες και οι χαρές του θα αντανακλούσαν εις το
πρόσωπό μου, όπως εις το δικό του. Αντιθέτως, όμως, ευχαριστούμαι να
ακούω διάφορα άσχημα πράγματα γι' αυτόν, αντί να λυπούμαι και να πονώ.
Το κάθε κακό τυχόν που ακούω για τον πλησίον μου, όχι μόνον δεν μου
φέρνει στενοχώρια, αλλά μου δίνει ένα είδος χαράς, ενδιαφέροντος και
ελπίδας, ν' ακούσω περισσότερα. Το σφάλμα ή το αμάρτημα του αδελφού μου
όχι μόνον δεν το σκεπάζω με αγάπη, αλλά το διατυμπανίζω όπου μπορώ με
εσωτερικήν ικανοποίησι. Η ευτυχία του πλησίον μου, η τιμή του, τα αγαθά
του δεν με ευφραίνουν, μου δίνουν δε αντιθέτως το συναίσθημα της
αδιαφορίας. Τέλος, όχι λίγες φορές, καταλαμβάνουν την ψυχή μου
περιφρόνησις και φθόνος για τον πλησίον μου.
Δεν
έχω θρησκευτική πίστι. Ούτε εις την αθανασίαν, ούτε εις το Ευαγγέλιο,
διότι εάν ήμουν τέλεια πεπεισμένος και επίστευα χωρίς αμφιβολία ότι μετά
από τον τάφο ξανοίγεται η αιώνιος ζωή και η ανταπόδοσις των πεπραγμένων
αυτού του κόσμου, θα εσκεπτόμουν συνεχώς αυτό, χωρίς ανάπαυλα. Η ιδέα
της αθανασίας θα με συνέτριβε κυριολεκτικά και θα εζούσα αυτήν την
πρόσκαιρη ζωή σαν ένας ξένος και παρεπίδημος, που έχει πάντα εις τον νου
του την φροντίδα να αξιωθή κάποτε να φθάση εις την γλυκεία του πατρίδα.
Αντίθετα, όμως, εγώ ούτε καν σκέπτομαι για την αιωνιότητα και
συμπεριφέρομαι εις την ζωή μου σαν να πιστεύω ότι το τέλος του παρόντος
βίου είναι και το τέρμα της ανθρωπίνης υπάρξεώς μου. Μέσα μου φωλιάζει
υποσυνείδητα η σκέψις που συνοψίζεται εις το: ποιός ξέρει και ποιός είδε
τα μετά θάνατον;Όταν μιλώ για την αθανασία, το μυαλό μου συμφωνεί μ'
εκείνην, ενώ η καρδιά μου πολύ απέχει από του να είναι πεπεισμένη γι'
αυτήν. Όλη αυτή η απιστία μου αποδεικνύεται από τις πράξεις μου και από
την συνεχή φροντίδα να ικανοποιώ την ζωή των αισθήσεων. Εάν η διδασκαλία
του Ευαγγελίου είχε κυριαρχήσει εις την καρδιά μου με την ανάλογη
πίστι, θα είχα καταληφθή απ' τον Λόγο του Θεού και θα τον εμελετούσα,
θάβρισκε δε η αφοσίωσις και η προσοχή την κατοικία της εις την ψυχή μου.
Η προσοχή, η ευσπλαγχνία, η αγάπη που κρύπτονται μέσα εις Αυτόν θα με
οδηγούσαν εις την χαρά και την ευτυχία της μελέτης του Νόμου του Θεού
νύκτα και ημέρα.
Εις
την μελέτην αυτήν θα εύρισκα τροφή πνευματική, τον επιούσιον άρτον της
ψυχής μου και η καρδιά μου θα παρεκινείτο εις την τήρησί του.«Τίποτε εις
τον κόσμον αυτόν δεν θάταν δυνατό να με αποτρέψη απ' την εφαρμογή της
εις την ζωή μου. Αντιθέτως, όμως, όταν κάθε τόσο διαβάζω ή ακούω τον
Λόγο του Θεού, αν η ανάγκη ή η αγάπη προς τη γνώσι με ωθούν προς τούτο,
τον παρακολουθώ χωρίς την δέουσα προσοχή και τον ευρίσκω τις
περισσότερες φορές καταθλιπτικό ή χωρίς σπουδαίο ενδιαφέρον. Συνήθως
φθάνω εις το τέλος της μελέτης του χωρίς σπουδαία ωφέλεια και πάντα
πρόθυμος να τον αλλάξω με ελαφρά αναγνώσματα που μου είναι πολύ
ενδιαφέροντα και με ευχαριστούν.«Είμαι πλήρης από υπερηφάνεια και
φιλαυτία. Όλες μου οι ενέργειες το βεβαιώνουν. Βλέποντας κάτι καλό εις
τον εαυτόν μου, επιθυμώ να το κάνω εμφανές ή να υπερηφανευθώ γι' αυτό
μπροστά σε άλλους ανθρώπους ή να το θαυμάσω μόνος μου εσωτερικώς. Αν και
επιδεικνύω μιαν εξωτερική ταπεινοφροσύνη, την αποδίδω σε
αποτελεσματικότητα της ιδικής μου δυνάμεως, θεωρώ δε τον εαυτόν μου ή
ανώτερον από τους άλλους, ή τουλάχιστον όχι χειρότερό τους. Όταν
ανακαλύπτω ένα σφάλμα μου προσπαθώ να το δικαιολογήσω και να το σκεπάσω,
λέγοντας: Τι να κάνω; Έτσι είμαι φτιαγμένος, ή δεν πειράζει, κανείς δεν
θα με παρεξηγήση, θυμώνω με όσους δεν δείχνουν εκτίμησι προς το πρόσωπό
μου και τους πιστεύω ότι είναι άνθρωποι που δεν ημπορούν να εκτιμήσουν
την αξία του άλλου.
Αγάλλομαι
για τα χαρίσματά μου, και όλες μου τις πτώσεις τις θεωρώ εντελώς
προσωπικό μου ζήτημα. Ενώ είμαι μεμψίμοιρος, ευρίσκω ευχαρίστησιν εις
τις ατυχίες των εχθρών μου. Όταν αγωνίζωμαι για κάτι καλό το κάνω με τον
σκοπό ή να κερδίσω επαίνους, ή να δώσω κάποια ελαστικότητα εις τον
πνευματικό μου εαυτό, ή να πάρω μια πρόσκαιρη παρηγοριά.»Με μια λέξι,
συνεχώς κατασκευάζω ένα είδωλο του εαυτού μου προς το οποίον αποδίδω
αδιάκοπες τις υπηρεσίες μου, φροντίζοντας με κάθε τρόπο για την
ευχαρίστησί μου και την καλλιέργεια των παθών και των επιθυμιών μου.
Πράττοντας όλα αυτά αναγνωρίζω τον εαυτόν μου να είναι γεμάτος από
υπερηφάνεια, από διάφορες σαρκικές επιθυμίες, από απιστίαν, από έλλειψιν
αγάπης προς τον Θεό και από κακία προς τον πλησίον μου. Ποιά κατάστασις
θα μπορούσε να υπάρξη πιο αμαρτωλή από αυτήν; Η κατάστασις των
πνευμάτων του σκότους πρέπει να είναι καλύτερη από την ιδικήν μου.
Εκείνα, αν και δεν αγαπούν τον Θεό, αν και μισούν τους ανθρώπους και
τροφή τους είναι η υπερηφάνεια, μ' όλα ταύτα πιστεύουν εις τον Θεό και
φρίττουν. Εγώ όμως; Μπορώ να βρεθώ σε χειρότερη κόλασιν απ' αυτήν που
αντιμετωπίζω; Πώς δε δεν θα λάβω την πιο αυστηρή τιμωρία για την ανόητη
και απρόσεκτη ζωή μου, την οποίαν αναγνωρίζω ότι ζω;
* Από το βιβλίο,΄΄Οι περιπέτειες ενός προσκυνητού.΄΄agiokiprianitis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου