Ο ΜΕΓΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ,ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗΣ
ΤΟΙΣ τὸν μονήρη βίον ἀσκοῦσι, καὶ ἐν πίστει Θεοῦ ἱδρυμένοις, ἀγαπητοῖς καὶ ποθεινοτάτοις ἀδελφοῖς
ἐν Κυρίῳ χαίρειν.Εὐχαριστῶν μὲν τῷ Κυρίῳ, τῷ δόντι ὑμῖν εἰς Αὐτὸν
πιστεῦσαι, ἵνα μετὰ τῶν ῾Αγίων καὶ ὑμεῖς ἔχητε τὴν ζωὴν τὴν
αἰώνιον.Επειδὴ δὲ εἰσί τινες οἱ τὰ ᾿Αρείου φρονοῦντες, περιερχό- μενοι
τὰ Μοναστήρια, δι᾿ οὐδὲν ἄλλο εἰ μὴ ἵνα, ὡς πρὸς ὑμᾶς ἐλθόντες καὶ ἀφ᾿
ἡμῶν ὑποστρέ- φοντες, τοὺς ἀκεραίους ἐξαπα- τῶσι, τινὲς δὲ εἰσιν οἱ
διαβε- βαιοῦντες μὲν τὰ ᾿Αρείου μὴ φρονεῖν, συγκαταβαίνοντες δε,Προς ὅσους
ἀσκοῦν τὸν μοναχικὸν βίον καὶ εἶναι στερεωμένοι εἰς τὴν πίστιν τοῦ
Θεοῦ, ἀγαπητοὺς καὶ περιποθήτους ἀδελφούς, χαίρετε ἐν Κυρίῳ.Πρῶτον μὲν
εὐχαριστῶ τὸν Κύριον, ὁ ὁποῖος σᾶς ἠξίωσε νὰ πιστεύσετε εἰς Αὐτόν, διὰ
νὰ κληρονομήσετε καὶ σεῖς τὴν αἰώ- νιον ζωὴν μαζὶ μὲ τοὺς
῾Αγίους.᾿Επειδὴ δὲ ὑπάρχουν μερικοὶ ἀρειανόφρονες, οἱ ὁποῖοι περιέρ-
χονται τὰ Μοναστήρια διὰ κανένα ἄλλον σκοπόν, παρὰ νὰ ἐξα- πατήσουν τοὺς
ἁπλοϊκούς, ὡσὰν ἀπεσταλμένοι τάχα ἀπὸ ἡμᾶς, ὑπάρχουν δὲ μερικοί, οἱ
ὁποῖοι διαβεβαιώνουν μὲν πὼς δὲν πι- στεύουν εἰς τὴν διδασκαλίαν,καὶ
μετ᾿ αὐτῶν εὐχόμενοι ἐπὶ τὸ αὐτό·ἀναγκαίως, παρακελευόντων τινῶν
εἰλικρινεστάτων ἀδελφῶν,πρὸς ὑμᾶς γράφειν ἐσπούδασα, ἵνα τὴν εὐσεβῆ
Πίστιν, ἢν ἡ τοῦ Θεοῦ χάρις ἐν ὑμῖν ἐργάζεται, ἀκεραίως καὶ ἀδόλως
φυλάττοντες, οὐ μὴ πρόφασιν δῶτε σκαν- δάλου τοῖς ἀδελφοῖς.῞Οταν γάρ
τινες ὑμᾶς τοὺς ἐν Χριστῷ πιστοὺς θεωρήσαντες μετ᾿ αὐτῶν συνερχομένους
καὶ κοινωνοῦντας, πάντως ὑπονοήσαντες ΑΔΙΑΦΟΡΟΝ ΕΙΝΑΙ τὸ τοιοῦτον, εἰς
τὸν τῆς ἀσεβείας ἐμπεσοῦνται βόρβορον.Ιν᾿ οὖν μὴ τοῦτο γένηται,
θελήσατε, ἀγαπητοί, τοὺς μὲν φα- νερῶς φρονοῦντας τὰ τῆς ἀσεβείας
ἀποστρέφεσθαι, τοὺς δὲ νομίζοντας τὰ ᾿Αρείου μὴ φρονεῖν, κοινωνοῦντας δὲ
μετὰ τῶν ἀσεβῶν, φυλάττεσθαι·καὶ μάλιστα ὧν τὸ φρόνημα ἀποστρεφόμεθα,
τούτους ἀπὸ τῆς κοινωνίας προσήκει φεύγειν.Εἰ δέ τις προσποιεῖται μὲν
ὁμολογεῖν ὀρθὴν Πίστιν, φαίνε ἀλλὰ ὑποχωροῦν καὶ προσεύ- χονται μαζὶ μὲ
αὐτοὺς εἰς τὸν ἴδιον τόπον·κατ᾿ ἀνάγκην λοιπὸν ἔσπευ- σα, ἐπειδὴ μὲ
παρεκάλεσαν μερικοὶ σταθερώτατοι ἀδελφοί, νὰ σᾶς γράψω, ὥστε νὰ
φυλάσσετε ἀκεραίαν καὶ ἀνόθευτον τὴν εὐσεβῆ Πίστιν, τὴν ὁποίαν διατη-
ρεῖ εἰς σᾶς ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ, διὰ νὰ μὴ δώσετε ἀφορμὴν σκαν- δαλισμοῦ
εἰς τοὺς ἀδελφούς.Διότι, ὅταν μερικοὶ ἰδοῦν σᾶς τοὺς πιστοὺς εἰς τὸν
Χριστὸν νὰ συγκεντρώνεσθε μὲ αὐτοὺς καὶ νὰ κοινωνῆτε μαζὶ τους,
ὁπωσδήποτε θὰ θεωρήσουν τοῦτο ὅτι ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΓΑΛΗΝ ΣΗΜΑΣΙΑΝ, καὶ ἔτσι θὰ
πέσουν εἰς τὸν βόρβορον τῆς ἀσεβείας.Διὰ νὰ μὴ συμβῇ λοιπὸν τοῦτο,
ἀποφασίσατε, ἀγαπητοί, αὐτοὺς μὲν ποὺ φανερὰ πιστεύουν εἰς τὴν ἀσέβειαν
νὰ ἀποστρέφεσθε, ἀπ᾿ αὐτοὺς δέ, ποὺ νομίζουν πὼς δὲν πιστεύουν εἰς τὴν
ἀρειανικὴν διδασκαλίαν, κοινωνοῦν ὅμως μὲ τοὺς ἀσεβεῖς, νὰ
φυλάττεσθε·καὶ μάλιστα ἐκείνων ποὺ ἀποστρεφόμεθα τὴν πίστιν, αὐτοὺς
πρέπει νὰ ἀποφεύγωμεν ἀπὸ τὴν κοινωνίαν.Εὰν δὲ κανεὶς προσποιῆται μὲν
ὅτι ὁμολογεῖ ὀρθὴν Πίστιν,ται δὲ κοινωνῶν ἐκείνοις, τὸν τοιοῦτον
προτρέψασθε ἀπέχεσθαι τῆς τοιαύτης συνηθείας καὶ ἐάν μὲν ἐπαγγέληται,
ἔχετε τὸν τοιοῦτον ὡς ἀδελφόν,ἐὰν δὲ φιλονείκως ἐπιμένῃ, τὸν τοιοῦτον
παραιτείσθε.Οὕτω γὰρ διατελοῦντες, καθαρὰν τὴν Πίστιν διατηρήσετε,
κἀκεῖνοι βλέποντες ὑμᾶς ὠφεληθήσονται, φοβηθέντες μὴ ἄ- ρα ὡς ἀσεβεῖς
καὶ τὰ ἐκείνων φρονοῦντες νομισθῶσιν.φαίνεται δὲ ὅτι κοινωνεῖ μὲ
ἐκείνους, αὐτὸν νὰ παροτρύνετε νὰ ἀποφεύγῃ αὐτὴν τὴν συνήθειαν·καὶ ἐὰν
μὲν ὑποσχεθῇ, νὰ τὸνθεωρῆτε ἀδελφόν, ἐὰν δὲ ἐπιμένῃ μὲ πεῖσμα, αὐτὸν νὰ
τὸν ἀπομακρύνετε.Διότι ἐὰν πράττετε ἔτσι θὰ διατηρήσετε καθαρὰν τὴν
Πίστιν, καὶ ἐκεῖνοι βλέποντες σᾶς θὰ ὠφεληθοῦν, ἐπειδὴ θὰ φοβηθοῦν μήπως
θεωρηθοῦν ὡς ἀσεβεῖς καὶ ὅτι πιστεύουν τὴν διδασκαλίαν ἐκείνων..
* Μ. ᾿Αθανασίου, Πρὸς Μοναχούς, PG τ. 26, στλ. 1185-1188. ῾Η νεοελληνικὴ ἀπόδοσις ἀπὸ ΕΠΕ, Μ. ᾿Αθανάσιος, τ. 10, σελ. 312-315,
Θεσσαλονίκη 1976.Η ᾿Επιστολὴ δημοσιεύεται ἀσχολίαστος, διότι ὁμιλεῖ ἀφ᾿
ἑαυτῆς. ῎Ας μελετήσουν αὐτὴν προσεκτικῶς οἱ κοινωνοῦντες μὲ τοὺς
Οἰκουμενιστὰς καὶ ἄς ἀναλογισθοῦν τὰς εὐθύνας των!
Μακαριστού Μητροπολίτη Φυλής και Ωρωπού κ.κ.Κυπριανού του Πατρίου Ημερολογίου
Μακαριστού Μητροπολίτη Φυλής και Ωρωπού κ.κ.Κυπριανού του Πατρίου Ημερολογίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου