(από το
βιβλίο του Παν. ΝΕΛΛΑ : ΖΩΟΝ ΘΕΟΥΜΕΝΟΝ )
Η πατερική διδασκαλία για την εικόνα και τους δερμάτινους
χιτώνες, προσφέρει νομίζουμε, πέρα από μια ορθόδοξη κατανόηση του ανθρώπου,
και το θεμέλιο πάνω στο οποίο θα μπορούσε να στηριχθεί η ορθόδοξη θεολογία, για
να βοηθήσει αποτελεσματικά το σύγχρονο κόσμο. Η στάση της ορθόδοξης θεολογίας
απέναντι στον κόσμο προσδιορίζεται από τα παραπάνω ως ριζικά κριτική και ταυτόχρονα,
ως το ίδιο ριζικά θετική.
|
Ή ορθόδοξη θεολογία καλείται κατ' αρχήν να
κρίνει και να καταδικάσει ανυποχώρητα την αυτονομία σε όλα τα επίπεδα και όλες
της τις μορφές. Μελετώντας την
ανθρωπολογική διάσταση της αμαρτίας, βλέπουμε πώς η αυτονομία είναι η πηγή και
το περιεχόμενο της αμαρτίας, επειδή αποτελεί παραχάραξη της αλήθειας του
ανθρώπου, ακρωτηριασμό και εγκλωβισμό του στη βιολογικότητα. Το έγκλημα αυτό γίνεται μεγαλύτερο, όταν ο
ντυμένος με τους δερμάτινους χιτώνες άνθρωπος τους αυτονομεί στη συνέχεια και
αυτούς. Στην περίπτωση αυτή οι δερμάτινοι χιτώνες εμφανίζονται με την αρνητική
μόνο όψη τους, λειτουργούν ως φρόνημα της σαρκός και οδηγούν, κατά τον Παύλο,
αναπότρεπτα στο θάνατο.
Αυτό
σημαίνει για τις μέρες μας, πώς ή αυτονόμηση του νόμου, της σεξουαλικότητας,
της τεχνολογίας, της πολιτικής κλπ. κινδυνεύει να οδηγήση την ανθρωπότητα σε
μια ηθική, πολιτιστική, ακόμα και βιολογική αυτοκαταστροφή. Ή χριστιανική
θεολογία έχει χρέος να κηρύξη με ένταση την αλήθεια αυτή, γιατί πραγματικά
"εσχάτη ώρα εστί".
Αλλά για να κάνη το έργο αυτό η σύγχρονη χριστιανική
θεολογία, οφείλει να ξαναβρεί την ευαγγελική και πατερική γνησιότητά της. Είναι αδύνατο να ακουστή ο λόγος της από
οποιοδήποτε αξιοπρεπή σημερινό άνθρωπο, όταν παρουσιάζει την αμαρτία ως
απειθαρχία σε εξωτερικές εντολές ή, ακόμη χειρότερα, ως απειθαρχία σε μια
παγιωμένη κοινωνική ή πολιτιστική κατάσταση. Η παραχάραξη της βιβλικοπατερικής διδασκαλίας
από τη χριστιανική θεολογία, τη δύση αρχικά, υπήρξε μεγαλύτερη και είχε
συνέπειες οδυνηρές. Ή αντίληψη δτι αρχική φύση του Αδάμ ήταν η βιολογική του
συγκρότηση, στην οποία προστέθηκε από το Θεό ως υπερφυσικό δώρο ή χάρις,
οδήγησε σοβαρούς αναζητητές της γνησιότητας του ανθρώπου, μέσα σε γενικότερες
βέβαια συνθήκες και κάτω και από άλλες επιδράσεις, στην απόρριψη του Θεού.
Αντίστοιχες συνέπειες είχε το αξίωμα του Αυγουστίνου
σύμφωνα με το οποίο «si homo non periisset, Filius hominis non venisset». Αυτό
παγίδεψε το Χριστό και κατ' επέκταση τη χριστιανική ζωή, τις πραγματικότητες
της Εκκλησίας, των μυστηρίων, της πίστεως κλπ., στα όρια πού προσδιορίζει ή
αμαρτία. Ο Χριστός δεν είναι στην
προοπτική αυτή τόσο ό δημιουργός και ανακεφαλαιωτής των πάντων, το Α και το Ω
πού λέει η Γραφή, αλλά μονοδιάστατα ο λυτρωτής από την αμαρτία. Η
χριστιανική ζωή δε νοείται τόσο ως πραγμάτωση του αρχικού προορισμού του Αδάμ,
ως δυναμική μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου και ένωση με το Θεό, αλλά
ως απλή αποφυγή της αμαρτίας. Τα μυστήρια δεν είναι πραγμάτωση εδώ και
τώρα της Βασιλείας του Θεού και φανέρωσή της, άλλα απλά θρησκευτικά καθήκοντα
ή μέσα για να αποκτηθεί η χάρις. Το ίδιο τα καλά έργα και η πίστη.
Τα όρια στενεύουν με τον τρόπο αυτό
ασφυκτικά. Η Εκκλησία ξεχνάει τον οντολογικό δεσμό της με τον κόσμο. Και ο
κόσμος μη βλέποντας τη γνησιότητά του να καταξιώνεται μέσα στην Εκκλησία,
μιλάει για αλλοτρίωση και κόβει τη σχέση του μ' αυτή. Η θεολογία της εικόνας και των δερμάτινων
χιτώνων ξεπερνάει τις δυσκολίες αυτές, κι άλλες παραπλήσιες, και μπορεί να
βοηθήσει πραγματικά τον κόσμο.
Βλέποντας τον άνθρωπο και τον κόσμο ως
εικόνα, τιμά την εικόνα και το υλικό πού εικονίζει την εικόνα. Όταν το υλικό
ζητάει να αυτονομηθεί, να μην εικονίζει το αρχέτυπο αλλά τον εαυτό του, δε
διστάζει να διακηρύξη ότι με την πράξη του αυτή το υλικό
αυτοκαταστρέφεται. Καταδικάζει ριζικά
την πράξη της αυτονόμησης, αλλά συνεχίζει να αγαπά το τραυματισμένο και
φθαρμένο υλικό, αφού ο Θεός το αποδέχθηκε και του'δωσε με την αγάπη του τις
νέες δυνατότητες και την καινούργια λειτουργικότητα των δερμάτινων χιτώνων.
Τιμά
τους δερμάτινους χιτώνες, το γάμο, την επιστήμη, την πολιτική, την τέχνη κλπ.,
χωρίς όμως να διστάζει να ειδοποιεί τους ανθρώπους ότι η αυτονόμηση και αυτών
φέρνει την τελική παγίωση της αμαρτίας και την απώλεια του ανθρώπου μέσα
της. Με την ταυτόχρονη αυτή κρίση και
καταξίωση του κόσμου η ορθόδοξη θεολογία μένει πιστή στη βιβλικοπατερική διδασκαλία
για το δίμορφο χαρακτήρα των δερμάτινων χιτώνων.
Η θέση αυτή της παραδόσεώς μας έχει για το
σημερινό κόσμο ιδιαίτερη σημασία. Δείχνει από το ένα μέρος, ότι το να εναποθέση
ό άνθρωπος την ελπίδα του αποκλειστικά στους δερμάτινους χιτώνες, σε οποιαδήποτε
έκφραση τους, αποτελεί όχι μόνο ματαιοπονία και ουτοπία, αλλά τραγικό λάθος.
Γιατί αυτονομημένοι οι δερμάτινοι χιτώνες
λειτουργούν αντίστροφα. Πραγματικά, δεν
είναι τυχαίο αλλά φυσικό και αναπόφευκτο για την αντεστραμμένη αυτή τάξη των
πραγμάτων, ειλικρινείς επαναστάσεις για την ελευθερία να οδηγούν μόλις πετύχουν
στην υποδούλωση, η μεγάλη ανάπτυξη της παραγωγής να οδηγεί στον πληθωρισμό, η
διατήρηση της ειρήνης να απαιτεί την αύξηση των εξοπλισμών, δηλαδή την
προετοιμασία του πολέμου.
Φωτισμένοι κοινωνιολόγοι οδηγήθηκαν από την
ορθή μελέτη των φαινομένων αυτών να προτείνουν, ότι το πρόβλημα της ανθρωπότητας
στις μέρες μας είναι ηθικό, μεγάλοι οικονομολόγοι ότι είναι πρόβλημα αυτοσυγκράτησης
στην κατανάλωση ή εγκράτειας, μεγάλοι φιλόσοφοι ότι είναι πρόβλημα
οντολογικό. Έχουν δίκαιο, αλλά όλες
αυτές οι θέσεις είναι ακόμη ανεπαρκείς. Για την αγία Γραφή και τους
ορθόδοξους πατέρες, το κέντρο του προβλήματος είναι η πίστη στο Θεό, δηλαδή το
αν ο άνθρωπος τοποθετεί ή όχι το σκοπό του στο Θεό.
Αν ο σκοπός του ανθρώπου τοποθετηθεί μέσα
στην κτίση, σε χαμηλότερο (ευημερία) ή υψηλότερο (ηθική τάξη) επίπεδο, πολύ
περισσότερο αν το είναι του ανθρώπου κατανοηθεί ενδοκοσμικά, δημιουργείται
οπωσδήποτε αδιέξοδο, αφού η κίνηση, η εξέλιξη προς το άκτιστο ανακόπτεται και ο
θεοειδής από τη φύση του άνθρωπος ακρωτηριάζεται περιοριζόμενος στην
ενδοκοσμικότητα. Στην περίπτωση αυτή οι
δυνάμεις πού κινούν τον άνθρωπο και τον κόσμο αποπροσανατολίζονται,
αλληλοσυγκρούονται και αυτοεξουδετερώνονται.
Για το λόγω αυτό, από αγάπη δηλαδή για τον άνθρωπο, η ορθόδοξη θεολογία
νοιώθει το χρέος να είναι στην καταδίκη της αυτονομίας ριζική και ανυποχώρητη.
Από το άλλο μέρος όμως, ή ίδια αγάπη κάνει
την ορθόδοξη θεολογία να τοποθετείται θετικά μπροστά στον κόσμο, με την ίδια
και στο σημείο αυτό ανυποχώρητη ριζικότητα.
Γιατί ό κόσμος είναι δημιούργημα του Θεού και οι ίδιοι οι δερμάτινοι
χιτώνες, η δεύτερη θετική όψη τους, ευλογία και δώρο του Θεού.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι στο θέμα
αυτό χαρακτηριστικά σαφής και επίμονος. Διδάσκει, μιλώντας για το συγκεκριμένο
θέμα των τεχνών,ότι οι τέχνες αναπτύχθηκαν μετά την πτώση προοδευτικά πάνω στη
γη. Και βλέπει στην κοινωνική και επιστημονική, όπως θα λέγαμε σήμερα, αυτή
εξέλιξη να λειτουργεί και να αναπτύσσεται θετικά η δύναμη με την οποία προίκισε
την ανθρώπινη φύση ο Θεός.
«Ορα
δε μοι κατά μικρόν, αγατητέ, πώς η του κόσμου σύστασις οικονομείται· και
έκαστος υπό της παρά Θεού σοφίας εγκειμένης τη φύσει ευρετής εκ προοιμίων
τέχνης τινός γέγονε, και ούτως είς τον βίον εισήνεγκε τα των τεχνών
επιτηδεύματα. Ο γαρ πρώτος την έργασίαν εύρε επί της γης, ο μετ' αυτόν την ποιμαντικήν, έτερος
την κτηνοτροφίαν και
άλλος την μουσικήν, έτερος την
χαλκευτικήν, ούτος δε (ό Νώε) την άμπελουργικήν από της έγκειμένης τη φύσει
διδασκαλίας επενόησε».
Σε άλλη ομιλία του, θεωρεί τη φυσική
ικανότητα του ανθρώπου να υποτάσσει και να χρησιμοποιεί τις δυνάμεις της αλόγου
φύσεως, ως δώρο και ευλογία του Θεού. Ο ίππος, λέει, είναι ταχύτερος από τον
άνθρωπο. Αλλά όσο ταχύς κι αν είναι, δε
μπορεί να διανύσει πάνω από διακόσια στάδια τη μέρα. Ο άνθρωπος όμως,
αλλάζοντας υποζύγια μπορεί να διανύσει πάνω από δυο χιλιάδες στάδια.
«Ώστε, συμπεραίνει, όπερ εκείνω το τάχος, τούτω
ό λογισμός και ή τέχνη παρέσχε μετά πλείονος της υπερβολής... Των αλόγων ουδέ
έν ζώων, συνεχίζει, έτερον προς την εαυτού χρείαν υπόζευξαι δύναται, ο δε
άνθρωπος πάντα έπεισι, καί δια της ποικίλης τέχνης της παρά του Θεού δοθείσης
αυτώ, προς την μάλιστα αυτώ προσήκουσαν οικονομίαν έκαστον υπάγει των ζώων». Αναμφίβολα βρίσκεται στην κατεύθυνση της
διδασκαλίας αυτής το να πούμε σήμερα, πώς είναι δώρο του Θεού η τέχνη με την
οποία ό άνθρωπος δαμάζει «προς την μάλιστα αυτώ προσήκουσαν οικονομίαν», τη δύναμη
του ατμού ή του ηλεκτρισμού ή του ατόμου.
Νοιώθουμε συχνά φόβο μπροστά στα επιτεύγματα
της σύγχρονης επιστήμης, στην ατομική π.χ. ενέργεια. Όπως ένοιωθαν φόβο πολλοί
χριστιανοί τον καιρό του Γαλιλαίου, επειδή έβλεπαν ένα ορισμένο κοσμοείδωλο, μέσα
στο οποίο αισθάνονταν ασφαλισμένοι να αλλάζει. Αλλά οι άγιοι, πού δεν
εναποθέτουν την ελπίδα τους σε κανένα κοσμοείδωλο και σε καμιά συγκεκριμένη
μορφή πολιτισμού, δε φοβούνται . Αντίθετα χαίρουν και δοξάζουν το Θεό για τις
καινούργιες τέχνες πού μ' αυτές οι άνθρωποι μέσα στις καινούργιες ανάγκες κάθε
εποχής οικονομούν τη σύσταση του κόσμου τους.
Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος, ερμηνεύοντας το βιβλίο της Γενέσεως,
γράφει επί πλέον ότι ο Θεός «της οικείας φιλανθρωπίας την ύπερβολήν επεδείξατο»
και με το ότι «πολλά έτερα και
αναρίθμητα είδη είς αυτόν (τον πεπτωκότα άνθρωπο) κατέθετο».
Πρόκειται για τις νέες λειτουργίες με τις
οποίες προίκισε ό Θεός τον αμαρτήσαντα άνθρωπο, για τη θετική όψη των
δερμάτινων χιτώνων. «Σύ δε σκόπει»,
δηλαδή άνοιξε τα μάτια σου, βλέπε, επιμένει αλλού : «και τα νηχόμενα δια του
βάθους των υδάτων και τα είς ύψος αίρόμενα (και τις επίγειες και τις θαλάσσιες
ή υποθαλάσσιες και τις κοσμικές δυνάμεις, θα λέγαμε σήμερα) υπέταξε σοι δια της
τέχνης ο Δεσπότης». Όλα αυτά είναι αίτια
δοξολογίας του Δημιουργού: «Μένωμεν τοίνυν τα αυτά λέγοντες, συνεχίζει
αίτιολογώντας την επιμονή του, θαυμάζοντες Αυτού την κηδεμονίαν, εκπληττόμενοι
την σοφίαν, την φιλανθρωπίαν, την υπέρ ημών πρόνοιαν».
Τίθεται βέβαια εδώ και παραμένει με κρίσιμη
διαρκώς οξύτητα το πρόβλημα της χρήσης των δερματίνων χιτώνων. Γιατί ή ίδια
πραγματικότητα, η βιολογικότητά μας, σε όλες τις διαστάσεις και λειτουργίες
της, μπορεί με την παρέμβαση της ελευθερίας μας να παρουσιάση σε κάθε στιγμή
την αρνητική αποτρόπαια όψη της ή τη θετική. Αλλά κι' όταν παρουσιάζουν την αρνητική όψη
τους οι δερμάτινοι χιτώνες δε φταίνε αυτοί οι ίδιοι, παρά η ελευθερία μας. Ό
ίερός Χρυσόστομος, στη συνέχεια του κειμένου για τίς τέχνες πού παραθέσαμε,
διαπιστώνει ότι ο Νώε «εφύτευσεν
αμπελώνα και έπιεν εκ του οίνου και εμεθύσθη. (Έτσι) το της αθυμίας φάρμακον,
το της υγείας ποιητικόν, επειδή εις αμετρίαν υπερέβη δια την άγνοιαν ου μόνον
ουδέν ώφέλησεν, αλλά και έλυμήνατο αυτού τη καταστάσει».
Και θέτοντας το κρίσιμο ερώτημα: «Άλλ' ίσως είποι τις άν· και τίνος ένεκεν
τοσούτων γέμον κακών φυτόν είς τον βίον εισηνέχθη;», και απαντά: «Μη απλώς τα επιόντα φθέγγου, άνθρωπε. Ου γαρ
το φυτόν κακόν, ούτε ο οίνος πονηρόν, άλλ' η παρά το δέον χρήσις... Όταν (λοιπόν)
ίδης την του οίνου χρήσιν, επιλέγει, μη τω οίνω το πάν λογίσθηστι, αλλά τη προαιρέσει τη διεφθαρμένη και προς
την κακίαν αυτομολησάση. Άλλως δε και
εννόησον, που χρήσιμος γέγονεν ο οίνος και φρίξον, άνθρωπε. Ή γαρ ύπόθεσις της
σωτηρίας ημών... δια τούτου τελείται· ίσασιν οί μεμυημένοι» .
Ο άγιος είναι κατηγορηματικός στη δήλωσή του
πού θα είχε ασφαλώς και στις μέρες μας πολλές εφαρμογές— ότι η αμπελουργική
τέχνη και το παραγόμενο από αυτή αγαθό, είναι πράγματα καλά και ότι ό
κίνδυνος να δημιουργηθεί από τη χρήση τους κακό δεν προέρχεται από αυτά, αλλά
από την ελεύθερη προαίρεση του ανθρώπου.
Την κοινή
και θεμελιώδη αυτή θέση των πατέρων εκφράζει με την ίδια κατηγορηματικότητα και
ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός: «Μη κάκιζε
την ύλην· ου γαρ άτιμος. Ουδέν γαρ άτιμον, ο παρά Θεού γεγένηται. Των Μανιχαίων
τούτο το φρόνημα. Μόνον δε άτιμον, ο μη
την αιτίαν έσχεν εκ Θεού, άλλ' ημέτερον εστίν εύρημα, τη εκ του κατά φύσιν είς
το παρά φύσιν αυτεξουσίω εκκλίσει τε και ροπή του θελήματος, τουτέστιν η αμαρτία».
Αλλά ο
ιερός Χρυσόστομος προχωρεί στο παραπάνω κείμενο του βαθύτερα. Ο οίνος, που «ελυμήνατο του Νώε τη καταστάσει»,
δεν είναι μόνο «αθυμίας φάρμακον» και «υγείας ποιητικόν», είναι πολύ
περισσότερο εκείνος δια του οποίου τελείται «η υπόθεσις της σωτηρίας ημών», η
θεία Ευχαριστία.
Δεν είναι
άσχετο προς το θέμα μας να υπογραμμίσουμε ότι με βάση τη μεγαλειώδη αυτή
πατερική αρχή, ότι δηλαδή ο κόσμος αποτελεί μέσο ένωσής μας με το Θεό, δομήθηκε
η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας. Στο Αγιασματάριο βρίσκουμε ακολουθίες για τη
σπορά, τον τρυγητό, το ξεκίνημα μιας δουλειάς, για όλες τις χαρές και τις
λύπες του ανθρώπινου βίου. Όλες οι
λειτουργίες της ζωής προσλαμβάνονται από την Εκκλησία και αγιαζόμενες
λειτουργούν ορθά: βοηθούν τον ανθρώπινο βίο, ... ξεπερνούν τα όρια του
συγκεκριμένου χώρου και χρόνου και μυούν τον άνθρωπο στο άπειρο, δηλαδή υψώνονται
σε μυστήρια.
Θα έπρεπε να
επιμείνουμε αναλυτικά και δια μακρών στη μελέτη της ορθής και πλήρους αυτής
χρήσης των δερματίνων χιτώνων. Άλλα κάτι τέτοιο θα ωδηγούσε την έρευνα τούτη
μακριά από το συγκεκριμένο θέμα της. Θα περιοριστούμε να αναφέρουμε εδώ, πώς
στην πατερική προοπτική η ορθή χρήση
προσδιορίζεται βασικά από την αρχή του μέτρου.
«Το μείζον της χρείας περιττόν της χρείας εστί καί άχρηστον· υπόδεισαι
υπόδημα του ποδός μείζον· εμποδίζει γαρ σοι προς το βάδισμα», γράφει ο ιερός
Χρυσόστομος. Η πλήρης εξ άλλου ανάπτυξη
των δερματίνων χιτώνων γίνεται με την ύψωσή τους σε πνευματικές αισθήσεις,
δηλαδή με τη μεταμόρφωση τους σε λειτουργίες του σώματος του Χριστού.
Τα θέματα «πνευματικές αισθήσεις» και
«ενοίκησις Χριστού», παραθεωρημένα από τη σύγχρονη θεολογία, αποτελούν ωστόσο
κεντρικούς άξονες της πατερικής διδασκαλίας. Από τον Ωριγένη, τους Καππαδόκες
και τον Μακάριο τον Αιγύπτιο, περνούν αναπτυσσόμενα στους Μάξιμο Όμολογητή,
Ιωάννη Δαμασκηνό, Συμεών το νέο Θεολόγο, Γρηγόριο Παλαμά, Νικόλαο Καβάσιλα και
φθάνουν ως το Νικόδημο Αγιορείτη.
Σύμφωνα με τη διδασκαλία αυτή o Χριστός ενοικώντας στον άνθρωπο ενώνει με τις
αισθήσεις και λειτουργίες του δικού του σώματος τις ποικίλες ψυχοσωματικές
αισθήσεις και λειτουργίες του ανθρώπου, κι έτσι οι τελευταίες γίνονται
αισθήσεις και λειτουργίες του αναστημένου σώματος του Χρiστο;y, δηλαδή πνευματικές
και αθάνατες. Γι’ αυτό ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης, πού τόσο πολύ μιλάει για το
μεταπτωτικό ένδυμα των δερματίνων χιτώνων, καταλήγει, μέσα στην καινούργια
πραγματικότητα πού δημιουργεί ό Χριστός, να πή ότι Αυτός τελικά γίνεται και
αποτελεί το καινό ένδυμα του ανθρώπου: «Ίησούν δε λέγει είναι το ένδυμα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου